-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12585 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اعمال خارق العادات در صورتي كه فرد از نيروي خدادادي برخوردار باشد از لحاظ شرعي و عرفي چه حكمي دارد؟



خدمت شما برادر محترم مي خواهم عرض كنم كه اعمال خارق العادات، در صورتي كه دعوت براي غير خدا نباشد، و از آن سوء استفاده نشود، اشكال ندارد.

آنچه را كه انسان از طريق شرع دنبال كرده باشد، و در راه حلال و مشروع به كار گيرد، روا و جايز است. و اگر از غير راه شرعي، يعني بر اثر رياضتهاي غير شرع، به نيروي خارق العاده انجام دهد، اين عمل شرعاً روا نيست؛ مگر مواردي كه خود شرع جايز بداند، مثل ابطال باطل. (1)

اما از كارهاي خارق العاده جدا از نيروي خدادادي، مانند جادو كردن، و ياد دادن و ياد گرفتن، و كسب كردن با آن،حرام ميباشد. و همچنين كهانت، تنجيم، و امثال آن، حرام مي باشد. (2)

اعمال خارق العاده، در صورتي كه از نيروهاي خدادادي به انسان افاضه شده باشد، از لحاظ شرعي استفاده كردن از آن نيرو، با اذن و اجازة الهي، ودر هر موردي كه باعث خشنودي پروردگار عالم شود، عيبي ندارد. و انسان بايد توجّه داشته باشد، كه در هنگام بكارگيري، هواي نفس دخالت نداشته باشد؛ و ظرف مشيّت الهي گردد. حضرات معصومين ( ، چنين هستند كه در روايات، به ادعيه مشية ا... ملقّب شده اند.

كلمه أوْعيه، جمع وعاء بمعناي ظرفها مي باشد.









ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. مكاسب محرمه، شيخ انصاري (فقه شيعه)

2. مكاسب محرمه، تحرير الوسيله حضرت امام(،ص353



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.